صدای سبز دموکراسی در ایران

اخبار و گزارش های ایران

۱۳۹۰ شهریور ۱۰, پنجشنبه

دستپاچگی ایران از انقلاب های عربی


یادداشت:
پس از  حسنی مبارک رئیس جمهور دربند مصر، معمرقذافی که خودش را «شاه شاهان افریقا» لقب داده بود، دربرابر جهش مردم خشگمین لیبیا و ضربات هوایی سازمان نظامی « ناتو»از پا در آمد. انقلاب های عربی هنوز زبانه می کشند. تحولات در منطقه به خصوص افغانستان وایران، از تغییرات وانقلاب های عربی نمی تواند جدا تحلیل شوند. اکنون به نظر می رسد ترانزیت انقلاب های مردمی، مسیر خود را به سوی سوریه مشخص کرده است. سوریه پایگاه ایران درخاور میانه وپل ارتباطی آن برای ارسال اسلحه به حزب الله لبنان است.
مردم سوریه درخیزش پنج ماهه، بیش از 2200 تن کشته داده اند؛ اما موتورانقلابدرآن کشورهنوز درحرکت است. تحلیل های عمومی این است که انقلاب های عربیبا گذر ازسوریه، ممکن است به انقلاب های عجمی در ایران، افغانستان وازبکستان مبدل شوند. ایران بازیگر اصلی برای رزمیدن دربرابر انقلاب های منطقه است.
هدف، ایران است.
سپاه قدس وابسته به ایران درکشتار عمومی درسوریه دست دارد و پایگاه سپاه ایران درسوریه به هدف حفظ حکومت دکتاتوری بشاراسد درحال ساخت است. اکنون نظامیان ایران افراد دست اول وابسته به سپاه را به حیث سفیروکاردار در سوریه برمی گزینند.
خامنه ای رهبر فرادست درنظام ایران، محمدرضا رئوف شیبانی را روانه دمشق کرده اند. اخیراً سپاه ایران سرکنسول جدید خود را درمزارشریف نیز تبدیل کرده است. حوادث در راه اند. توجه شما را به گزارش زیرجلب می کنم:
علی مهتدی، روزنامه‌نگار در پاریس، درباره سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در سوریه به رادیوفردا می‌گوید:
محمدرضا رئوف شیبانی از نیروهای قدیمی وزارت خارجه و تربیت شده دانشکده روابط بین‌الملل وابسته به وزارت خارجه است که پیش از این هم پست‌های مهمی درمنطقه داشته است. او کاردار ایران در قبرس بود و بعد به قاهره منتقل شد، یک دوره در سوریه کاردار و در اردن سفیر بود و به مدت چهار سال هم در لبنان سفیر بود.
آقای شیبانی بلافاصله بعد از بازگشت از لبنان، به عنوان معاون وزیر امور خارجه منصوب شد. او  سیاست‌های جمهوری اسلامی را مو به مو اجرا می‌کند و در لبنان معروف بود که استقلال عمل ندارد.

طبق سیاستی که از زمان پیروزی انقلاب اتخاذ شده و با توجه به این که سوریههم‌پیمان اصلی ایران در منطقه است، سفیر ایران در سوریه را بیت رهبری به طور مستقیم انتخاب می‌کند و وزارت خارجه در تعیین این سفیر نقش چندانی ندارد.

من فکر نمی‌کنم تغییری در سیاست‌های ایران در قبال سوریه پیش آید. انتخاب آقای شیبانی نشان می‌دهد این سیاست‌ها قرار است دامنه بیشتری پیدا کند و به شکل بهتری به اجرا درآید، البته برای جمهوری اسلامی.
معروف است که آقای شیبانی شخصیت بسیار نزدیک با سپاه پاسداران است و در لبنان هم دوره تصدی او همزمان شد با جنگ سال ۲۰۰۶ بین حزب‌الله و اسرائیل و در آن دوران آقای شیبانی این موضوع را ثابت کرد که می‌تواند از سپاه حرف‌شنویداشته باشد و سیاست‌های این ارگان امنیتی و نظامی ایران را در لبنان اجرا کند.
با توجه به این که اکنون وضعیت سوریه به هم ریخته است و سپاه نقش فعالی را در کمک به نظام سوریه برای سرکوب اعتراض مردمی ایفا می‌کند، انتخاب آقای شیبانی با توجه به سابقه‌اش در لبنان این باور را ایجاد می‌کند که نقش سپاه قرار است از حالتنظامی فرا‌تر رود و یک نقش دیپلماتیک ایفا کند زیر چتر وزارت امور خارجه.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر