صدای سبز دموکراسی در ایران

اخبار و گزارش های ایران

۱۳۹۰ شهریور ۱۰, پنجشنبه

طالبان ایران 800 اثر تاريخي را نابود کردند.




احمد مسجدجامعي، عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران در نامه‌اي به مهدي چمران از تخريب صدها اثر تاريخي شهر تهران در سال‌هاي اخير خبر داد. اين عضو شوراي شهر تهران در نامه خود خطاب به مهدي چمران آورده است:
 «طبق اعلان نظر سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري محدوده تاريخي شهر تهران در حدود دوهزار و 250 هكتار است. بر اين اساس دو هزار و 400 اثر واجد شرايط تاريخي در تهران شناسايي شده كه از اين تعداد تنها 300 اثر به ثبت ملي رسيده و از ميان آثار واجد شرايط بنا بر برخي گزارش‌ها حدود 800 اثر- كه اين تعداد در حدود 30درصد كل آثار تاريخي پايتخت است- در سال‌هاي اخير تخريب شده كه متاسفانه تخريب‌هاي اين سال‌ها با مجوز قانوني صورت گرفته است.
اگرچه سريال تخريب خانه‌هاي تاريخي در تهران و ديگر شهرستان‌ها مدت‌هاست كه اجرا مي‌شود، اما تخريب خانه تاريخي و زيباي صداقت در منيريه تهران در هفته قبل داستان اين سريال را وارد مرحله جديدي كرد. پيش از اين تنها فعالان رسانه‌اي و دوستداران ميراث به اين امر اعتراض مي‌كردند اما اين بار زيبايي تخريب شده خانه صداقت آنقدر بود كه باعث شد علاوه بر رسانه‌ها و دوستداران ميراث، عده‌اي ديگر نيز وارد گود اعتراض به اين مساله شوند.
  در همين حال محمدهادي ايازي سخنگوي شهردار تهران در واكنش به تخريب خانه صداقت به ايلنا گفت: «شهرداري هيچ مجوز ساخت و‌سازي را بدون استعلام از ميراث‌فرهنگي نمي‌دهد و در استعلام‌هاي ما اين خانه ثبت ملي نبوده است. اگر بناهايي كه در فهرست آثار ملي كشور قرار دارند، تخريب شوند، مقصر اصلي سازمان ميراث‌فرهنگي است."

بر همين اساس است كه حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظري رييس ديوان عدالت اداري روز گذشته در گفت‌وگويي با ايسنا در واكنش به اظهارات چندي پيش معاون حقوقي سازمان ميراث‌فرهنگي كه اين مرجع قضايي را در تخريب آثار ملي مقصر دانسته بود، گفته است: «اينجا در ديوان عدالت اداري اصلا ما نه دستور تخريب مي‌دهيم، نه در صلاحيت‌مان است كه دستور تخريب بدهيم و نه اين كه اين را به مصلحت آثار ملي و مسايل مربوط به اموري مي‌دانيم كه در حوزه اختيارات سازمان ميراث‌فرهنگي است. آنچه در ديوان مطرح مي‌شود، دقيقا منطبق با موازين قانوني و شرعي است و همچنان از آن دفاع خواهيم كرد.

با اين حال به صورت مشخص در شهر تهران شهرداري به عنوان اصلي‌ترين متولي حفاظت و نگهداشت بافت شهري با عدم حمايت از مالكان شرايط را براي تخريب خانه‌ها و ساختمان‌هاي تاريخي فراهم مي‌كند. علاوه بر تخريب خانه صداقت در 10 روز گذشته، در سال‌هاي اخير بخش‌هاي زيادي از بافت محله تاريخي عودلاجان، بازار بزرگ تهران، سراي دلگشا، ساختمان پرچم و چندين و چند اثر ديگر به صورت كامل تخريب شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر