صدای سبز دموکراسی در ایران

اخبار و گزارش های ایران

۱۳۹۰ شهریور ۱۰, پنجشنبه

سرکوب سنی ها درایران شدت گرفته است

فشردۀ گزارش حسین آرین- رادیو فردا

 به نظر می رسد دولت ایران زير سياست ظاهری ساماندهی مدارس دينی سعی در تشديد سرکوب سنی های کشور دارد

اين کار از طريق به کار بستن مصوبات سال ۱۳۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می شود که از يک جمع ۴۱ نفره اصول گرايان در قم تشکيل شده که به وسيله آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منصوب شده اند.
 
محمود احمدی نژاد، رييس اين شورا است.
  
اکثريت مردم استان های بلوچستان و ترکمن، سنی مذهب اند. اهل سنت نزديک به يک دهم جمعيت کل کشور را تشکيل می دهند. بيشتر آن ها در استان های آذربايجان غربی، کردستان، کرمانشاه،‌ گلستان و سيستان و بلوچستان زندگی می کنند.
 
مسلمانان سنی ايران از تبعيض های مختلف رنج می برند و نظام، آن ها را در کشور خود به حاشيه رانده است. اسلام شيعی دين حکومتی ايران است و مسلمانان شيعه قدرت را در اين کشور در دست دارند. تا امروز به سنی ها اجازه ساختن مسجد در شهرهای بزرگ مانند تهران داده نشده است و از سال ۱۳۵۷ تاکنون در ميان وزيران و معاونان دولت تنها نام يک سنی به چشم می خورد.
 
طی يک مراسم رسمی در روز ۱۴ مردادماه در زاهدان مرکز استان سيستان و بلوچستان حجت الاسلام احمد براتی به رياست مجمع بررسی برنامه های درسی مدارس دينی اهل سنت در اين استان منصوب شد. آيت الله عباسعلی سليمانی نماينده رهبر در استان که اين مراسم را هدايت می کرد گفت طرح ساماندهی مدارس سنی اين مدارس را با ديگر مدارس دينی در کشور همراه و همگام خواهد ساخت.
 
وی افزود: «برخی از مدارس و مدرسان اهل سنت با تفکر وهابيگری و آموزش های انحرافی خود طلبه ها را شستشوی مغزی می دهند. اگر يک مقدار افق فکر اين جوانان باز شود قطعا به چنين جنايات و اعمال وحشيانه دست نخواهند زد.» منظور وی اشاره به اقدامات تروريستی و بمبگذاری های انتحاری از جمله فعاليت های گروهشبه نظامی جندالله بود که سال گذشته اين استان را در نورديد.

اهل سنت مخالف کنترل دولت اند

تصميم رژيم مذهبی ايران برای ساماندهی مدارس سنی در اين استان سبب خشم بسياری از علما شده است. مولوی عبدالحميد امام جمعه زاهدان گفت: «ميثاق ما قانون اساسی است و ما نمی توانيم اداره مساجد و حوزه های خود  به دولت بسپاريم. ما نمی توانيم [به دولت] در اين مورد اعتماد کنيم."
 
وی ضمن رد دخالت حکومت مذهبی در امور اهل سنت باورهای دينی را خط قرمزی برای شيعيان و سنيان خواند:
 
"نظارت دولت را ما می پذيريم. ما اطاعت می کنيم از دولت. اطاعت می کنيم از مقام معظم رهبری. ولی مسايل مذهبی مان را نمی توانيم در اختيار شما بگذاريم. مسايل مذهبی تا آخر زمانی که جمهوری اسلامی است و بعد از جمهوری اسلامی در دست هيچ حکومتی ما مذهبمان را نمی گذاريم. ما را نه از زندان بترسانيد و نه از اعزاز بترسانيد و نه از مرگ ما هراسی داريم."

 
بمبگذاری و حمله های شبه نظاميان سنی وضعيت را تنش آلود نگاه داشته است. عبدالستار دوشوکی تحليلگر در لندن می گويد رژيم ايران «در زبان نسبت به سنی های کشور بردباری نشان می دهد اما با ناديده گرفتن حملات به روحانيان مدارس دينی سنی و ممانعت از شرکت آن ها در کنفرانس های جهانی خلاف گفته هايش عمل می کند."
 
دوشوکی در گفت و گو با راديو فردا می افزايد: «روند سرکوب و کنترل علمای سنی به منظور کنترل حوزه های اهل سنت اکنون چند سالی است که در جريان است. اين روند در ماه های اخير به اوج خود رسيده است. تحت فشار قرار دادن علما و جلوگيری از سفر آنها به خارج از کشور برای شرکت در کنفرانس های جهانی از جمله اين اقدامات است. اين اقدامات که به منظور تضعيف، تحت فشار قرار دادن و تبعيض عليه علمای سنی است متاسفانه راه را برای ظهور گروه های افراطی هموار خواهد ساخت.
در تازه ترين نمايش قدرت توسط حکومت در زاهدان تظاهرات کنندگان شعار می دادند: مرگ بر وهابيون،‌ مرگ بر مولوی [عبدالحميد] وهابی.
مولوی عبدالحميد به تازگی با اشاره به تفاوت گفتار و کردار خامنه ای گفت
صحبت اين روزها بر سر وحدت ميان شيعه و سنی است. چيزی که متاسفانه رعايت نمی شود. ما از رهبر معظم [خامنه ای] انتظار داشتيم مانند پدری ميان شيعه و سنی رفتار کند تا تفاوتی ميان شيعه و سنی نباشد. ما انتظار داشتيم رهبر به نامه ها، شکايت ها و فريادهای تظلم خواهی ما پاسخ دهد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر