صدای سبز دموکراسی در ایران

اخبار و گزارش های ایران

۱۳۹۰ شهریور ۱۰, پنجشنبه

اعدام دسته جمعی اقلیت های قومی در ایران

اقلیت های تباری ومذهبی درایران، این گونه به خاک می افتند.
یادداشت:
قریب به هشت میلیون نفر از جمعیت ایران را اقلیت موسوم به  ((کردها)) تشکیل می دهند. کردها از لحاظ داشتن میهن واحد معروض به ستم تاریخی اند. حدود سی یا چهل میلیون نفر از کرد ها هم اکنون درکشور های ترکیه، ایران، عراق وسوریه زندگی دارند و جمیعت کرد درمسلخ تاریخ پارچه پارچه شده است. اما درهیچ کشوری به اندازۀ ایران زیرپاشنه های آهنین فاشیزم مذهبی خرد نشده اند.
اقوام بلوچ، عرب، آذری ودیگر اقلیت های تباری ومذهبی از جمله مسیحیان، یهودیان وبهائیان از ضربات فاشیزم حاکم برایران درامان نیستند وهم اکنون ده ها هزار از آنان درزندان های جمهوری اسلامی به سر می برند. ایران درافغانستان دست به تحرکات شیادانه قومی ومذهبی می زند؛ اما یک نگاه به درون حاکمیت نشان می دهد که با اندک تغییر دراوضاع منطقه، انفجارهای تاریخی درانتظار آن کشور است.


درین زمینه فشردۀ گفتاری را بخوانید ازمحمد علی توفیقی آگاه مسایل کردستان درایران

"كردها در چارچوب قدرت سياسي جايگاهي ندارند؛ زيست بوم آن ها در مقايسه با ساير نقاط كشور از توسعه نيافتگي شديد در رنج است؛ مردم كرد با محدوديت هاي فرهنگي فراواني مواجه هستند؛ و از نظر اجتماعي نيز به حاشيه رانده شده اند.
مصاديق تبعيض در جمهوري اسلامي فراوان است . يكي از موارد عيان تبعيض در ساختار حكومت فقيهان بر ايران در حق شهروندان اهل سنت روا داشته مي شود كه اتفاقا اين تبعيض كاملا رسمي بوده و در ساختار حقوقي(قانون اساسي) هم مورد تائيد قرار گرفته است. از آنجائي كه بخشي از كردها از نظر مذهبي اهل سنت هستند مي توان گفت اين شهروندان تحت تبعيض مضاعف هستند و به واسطه برخورداري از اين دو ويژگي (كرد و سني بودن) در حق آنها نابرابري بيشتري اعمال مي شود.
براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، شهروندان اهل سنت از حق کاندیدا شدن برای ریاست جمهوری محروم هستند. تا همین دو سال قبل در صدا و سیمای استان های مناطق سنی نشین ایران اجازه پخش اذان اهل سنت داده نمی شد و یا هنوز هم مجوز ساخت مسجد اهل سنت در تهران و بسیاری از شهرهای کشور داده نمی شود. 
در حال حاضر شهروندان كرد در سطوح بالاي مديريت كشور نقشي در حد صفردارند. شايد براي شما جالب باشد كه بدانيد اين محدوديت ها بر اساس مصوبه شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي اعمال مي شود.
طبق آخرین آمار وزارت بهداشت كه در سال ٨٩ و در خبرگزاري مهر منتشر شده است ، پایین ترین شاخص اميد به زندگي در كشور مربوط به استان های کردستان و سیستان و بلوچستان اعلام شده است. نه تنها در چند سال اخير وضعيت بهتر نشده است بلكه در دولت اصولگراي احمدي نژاد به مراتب بدتر هم شده است.
من فدرالیسم را الگوی مناسبی برای حل این مشکلات می دانم. یکی از راهکارهای رفع مشکلات و مسائل اقوام ایرانی برقراری یک نظام دموکراتیک فدرال در ایران است. مروری بر تاریخ صد سال گذشته ایران نشان می دهد که دموکراسی، آزادی و رفاه، مطالبات قدیمی هستند که متاسفانه علیرغم تغییر سلسله ها و پادشاهان مختلف تاکنون تحقق نیافته اند. 
البته نمونه های متفاوتی از فدرالیسم در کشورهای گوناگون وجود دارد که براساس شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و حتی اقلیمی اختلافاتی با هم دارند و طبیعی هم هست زیرا مفاهیم سیاسی مانند دموکراسی و یا فدرالیسم بسته های واحد و یکسانی نیستند که در شرایط مختلف آن ها را ثابت و جامد فرض کرد بلکه با حفظ ماهیت کلی قابلیت انبساط در ظروف متفاوت را دارند. در مورد فدرالیسم هم همین گونه است و باید نمونه ای متناسب با شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و جغرافیایی ایران طراحی کرد البته با رعایت قاعده کلی حفظ ماهیت که در مورد فدرالیسم بطور خلاصه می توان آن را تقسیم قدرت، اقتدار، وظیفه وامکانات میان یک دولت مرکزی و چند دولت محلی دانست.
البته ما چون با يك سيستم استبدادي در ايران مواجه هستيم و به جزاقليت حاكم هيچ جريان و گروهي امكان مشاركت سياسي و اجتماعي ندارد لذا همان گونه كه ما نمي توانيم مثلا ميزان پايگاه اجتماعي سلطنت طلب ها و يا جمهوري خواهان را بصورت واقعي در جامعه ايران تعيين كنيم، قادر نيستيم كه پايگاه اجتماعي گروهاي مختلف كرد را نيز در ميان كردها بسنجيم. 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر