صدای سبز دموکراسی در ایران

اخبار و گزارش های ایران

۱۳۹۰ شهریور ۱۰, پنجشنبه

در ایران جنگی هولناک درپیش است


یادداشت:
مصطفی تاج زاده از معترضان سرشناس حکومت میرغضب آخوندی ایران است که درزندان به سر می برد. این اندیشمند ایرانی، با نگرانی از ستم وکشتار منتقدان درایران نتیجه گرفته است که کشتی شکستۀ دستگاه دکتاتوری ایران درامواج انقلاب هایی که درخاورمیانه شروع شده و به سوی ایران راه افتاده است، غرق خواهد شد. آگاهی افغان ها ازین وضع مهم است و همزمان با وقوع رویداد های سیاسی ونظامی درافغانستان، کمک می کند که کشوربرای مقابله با شبکه های خرابکار ایرانی درافغانستان آماده شود. این اخبار برای حاکمان درکابل با اهمیت است وبرای شان اندرز می دهد که روی دیواری که خود بالای دریای توفانی بنا شده است، سوار نشوند. انتشار این اطلاعات، جاسوس های ایران دردولت وخارج از دولت افغانستان را به تشویش می اندازد.
رزاق مأمون- 30 اسد  1390

در ایران جنگی هولناک درپیش است

مصطفی تاج‌زاده، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران، در نامه‌ یی از زندان خطاب به همسرش از ناکامی و به تاریخ سپرده شدن استبداد دینی در ایران نوشته و فرقه‌گرایی در مناسبات حکومتی را نیز قابل قیاس با طالبان دانسته است. وی افزوده که امروز حاکمان مستبد یا یکی پس از دیگری سرنگون می‌شوند، یا برای جلوگیری از سقوط، به نظام چند حزبی و مطبوعات و تجمعات و انتخابات آزاد خوشامد می‌گویند.

مصطفی تاج‌زاده در آخرین نامه خود از زندان اوین، اوضاع روز ایران و کشورهای منطقه را بررسی کرده است. او با ابراز خوشنودی از فرارسیدن "بهار عربی" در منطقه، نوشته که دیگر هیچ رژیم و حاکمی، چه با اتکاء به قدرت‌های بزرگ و چه به نام مبارزه با "توسعه طلبی امپریالیسم یا صهیونیسم" نمی‌تواند حقوق اساسی مردم را نادیده بگیرد و از ملت خویش "طلبکار" هم باشد.

"لبنانیزه "شدن ایران
تاج‌زاده در تحلیل اوضاع منطقه نوشته که سرنگونی دیکتاتورها قطعی است اما جایگزین آن ها لزوما دمکراسی نخواهد بود. وی شرایط کنونی ایران را با لبنان مقایسه کرده که دیگر حذف کامل رقیب یا نیروهای دخیل درعرصه سیاست میسر نیست و گرایش‌های مختلف باید یا وارد بازی "برد − برد" شوند یا بازی "باخت­باخت" را پیش ببرند که جنگی بی پایان و فرساینده در پیش دارد.
در بخش دیگری از این نامه، عقب ماندگی مناسبات سیاسی و حکومتی در ایران، با کره شمالی و فرقه گرایی و استبدادطلبی آن با طالبان مقایسه شده است. تاج‌زاده نوشته که «ما در پذیرش خطا و ضرورت اصلاحات از کوبا نیز عقب افتاده‌ایم.»



مصطفی‌ تاج‌زاده ابراز اطمینان کرده که استبداد دینی زودتر از تصور کسانی چون مصباح یزدی به ناکامی و بن‌بست رسیده و به تاریخ سپرده ‌شود. او «سر برآوردن مدیریت امام زمانی از رمالی» و ناکامی در اداره کشور با «درآمد افسانه‌ای ۴۵۰میلیارد دلاری نفت در شش سال» را نشانه‌ای از این شکست دانسته است.
او در ادامه به نقد بحثی پرداخته که بر ضرورت "اپوزیسیون قوی در نظام ولایی"تاکید می‌کند. تاج‌زاده پرسیده چگونه است اقتدارگرایان که زمانی "اپوزیسیون" را معادل "محارب" و "برانداز" می‌دانستند و کم مانده بود شعار "خدا - شاه - میهن" را تبدیل به "خدا- رهبر کشور" کنند، به چنین ضرورتی رسیده‌اند؟
این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در پایان نوشته خود، نتیجه گرفته که انحراف در نظام کنونی از زمانی آغاز شد که «آرزوی محال و خام یکدست شدن حکومت به راهبرد حاکم و سیاست کلان جمهوری اسلامی مبدل گشت و نظامیان مامور تحقق این استراتژی شدند»
تاج‌زاده تصریح کرده که راه نجات ایران را در استقرار موازین دمکراتیک و برپایی انتخابات آزاد با تمام لوازم و نتایج آن به ویژه آزادی مطبوعات، احزاب، تجمعات و سبک زندگی می‌داند.
این چندمین مرتبه است که تاج‌زاده با نوشتن نامه‌ای سرگشاده از زندان، به تحلیل و بررسی مسائل ایران می‌پردازد. او پیش‌تر نیز، نامه‌ای در نقد مواضع خود در دهه شصت نوشته و همراه با شش تن دیگر از اعضای ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، از سردار مشفق و سایر فرماندهان سپاه به‌خاطر مهندسی"کودتای انتخاباتی" شکایت کرده است. مصطفی تاج‌زاده درروز ۲۴ خرداد سال ۸۸، یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات دور دهم ریاست جمهوری دستگیر شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر