صدای سبز دموکراسی در ایران

اخبار و گزارش های ایران

۱۳۹۰ شهریور ۱۰, پنجشنبه

ایران به دنبال حل مشکل آب هیرمند از طریق طالبان



يك فرمانده محلي طالبان كه در ولايت فراه در جنوب غرب افغانستان دستگير شده ادعا كرد كه در ايران آموزش ديده تا در افغانستان عملیاتی را انجام دهد.
به گزارش عصر ايران ، سایت خبری "اوراسیا نت" در گزارشی از افغانستان مدعی شد:  " ملا داد الله " فرمانده محلي طالبان كه اخيرا در ولايت فراه در نزديكي مرز با ايران دستگير شده ، مدعي شد كه به مدت 3 ماه در ايران آموزش ديده و از وي خواسته شده بود تا در ازاي دريافت 50 هزار دلار سد " كمال خان " در ولايت نيمروز افغانستان را منفجر كند.
اين فرمانده طالبان كه رهبري 150 شبه نظامي مسلح را بر عهده داشته در ادامه ادعاهاي خود گفته است كه آموزش دهندگان وي در ايران، افغاني ، پاكستاني و عرب بودند.
فرمانده پليس ولایت فراه مدعي شده است كه ملا داد الله در ولایات فراه ، هلمند و نيمروز عمليات هاي تروريستي مختلفي را رهبري كرده است.
بند آب «کمال خان» درمنطقه «چهاربرجک» ولایت نیمروز  نزدیک مرز با ایران از چند سال به این سو  تحت بازسازی قرار دارد. در صورت تكميل اين سد ، قسمت اعظمي آب هيرمند كه از افغانستان سرچشمه مي گيرد و به مناطقي از ولایات سيستان و بلوچستان ایران وارد مي شود كاسته خواهد شد.
برخي مقامات افغان پيش از اين ايران را به سنگ اندازي در اجراي پروژه سد " سلما " در غرب استان هرات و در منطقه مرزي افغانستان و ايران متهم كرده اند.
اين اتهامات در حالي مطرح مي شود كه ايران بر اساس تعهدات خود در كنفرانس بن براي بازسازي افغانستان بيش از500 ميليون دلار براي كمك به بازسازي افغانستان اختصاص داده و هم اكنون بسياري از پروژه هاي عمراني و بازسازي ايران در اين كشور در دست اجراست.
جاده دوغارون - هرات يكي ازهمين پروژه هاي عظيم زيربنايي در افغانستان بود كه به دست ايران اجرا شده و هم اكنون اين اتوبان تبديل به يكي از شاهراه هاي مهم مواصلاتي در افغانستان شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر