صدای سبز دموکراسی در ایران

اخبار و گزارش های ایران

۱۳۹۰ شهریور ۱۰, پنجشنبه

ترکیه وایران بر سر سوریه به جنگ نزدیک می شوند.





یک مقام ارشد ترکیه گفت کشورش احتمال عملیات نظامی از سوی جامعه جهانی علیه سوریه را بعید نمی داند، و آماده ورود به چنین عرصه ای هست.
سخنان واضح  سران ترکیه در مورد احتمال حملۀ ترکیه به سوریه، درحالی صورت می گیرد که ایران سرگرم ساخت پایگاه نظامی لاذقیه در خاک سوریه است. این به معنای آماده شدن شرایط برای یک جنگ منطقه ای است که محور های آن را سوریه، ترکیه و ایران تشکیل می دهند.
قابل پیش بینی است که سقوط حکومت سوریه برای سران ایران یک کابوس به شمار می رود. ایران سال هاست که از طریق سوریه، درخاور میانه قدرت نمایی کرده و به حزب الله اسلحه و مواد جنگی فرستاده است. با سقوط سوریه به حیث متحد ایران در خاور میانه، دست ایران از خاورمیانه قطع می شود.
ایران با سراسیمگی ازین وضع، دست به دامن ترکیه شده و تهدید هایی را هم مطرح کرده است. ایران درقضیۀ سوریه با هیچ سازشی سر موافقت نشان نداده وهمین مسأله بروز یک جنگ منطقه یی را کم کم اجتناب ناپذیر ساخته است. اگر جنگی دربگیرد، تمامی کشورهای عربی به شمول عربستان سعودی، سازمان نظامی ناتو وامریکا درکنار ترکیه خواهند ایستاد. ترکیه اخیراً ذخیرۀ ارتش خود را به خدمت فراخوانده است.

هراس ایران از سقوط سوریه

درین حال گزارش می رسد که ایران برای آن که حوزۀ استراتیژیک درخاور میانه را از دست ندهد، سرگرم ساخت یک پایگاه جنگی درسوریه است.

روزنامه "دیلی تلگراف" (چاپ بریتانیا) به روز شنبه نوشت جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از سقوط حکومت بشار اسد درسوریه  درحال ساخت یک پایگاه نظامی در بندر لاذقیۀ کشور است.  

به گزارش "دیلی تلگراف" ایران این پایگاه را ضمن توافق با سوریه، در بندر لاذقیه می سازد تا ترمینال اصلی برای انتقال جنگ افزار نظامی ایران به سوریه باشد، و در صورت لزوم، از آنجا نیز برای حزب الله و حماس در منطقه ارسال شود.

به نوشته "دیلی تلگراف"، در حالی که سوریه را بحران عظیم دربر گرفته و ملت به پا خاسته سوریه، به دور از هراس از هزاران کشته ای که تا کنون تحمل کرده اند، باز هر روز در خیابان ها تظاهرات می کنند، جمهوری اسلامی، هراسان از احتمال فروپاشی حکومت بشار اسد، در ماه های اخیر یک مقر فرماندهی مشترک برپا کرده است.

این ستاد فرماندهی مشترک، به نوشته "دیلی تلگراف" در فرودگاه اصلی دمشق برپا شده و هواپیماهای جمهوری اسلامی ایران، پیوسته با انواع سلاح، مهمات و نیروها در فرودگاه دمشق فرود می آیند.

نظر به اینکه سوریه و ایران فکر می کردند با سرکوب های شدید، اعتراض های ملت سوریه به زودی فروکش خواهد کرد- همانگونه که اعتراض های خیابانی گسترده در ایران بسیار زود جای خود را به اعتراض های پنهان و نیمه پنهان داد، در نخستین هفته های بحران سوریه، سران ایران و سوریه ارسال نفرات و مهمات و سلاح و تجهیزات ویژه برای سرکوب درمسیر ایران به سوی سوریه را کافی می دانستند اما حال که متوجه شده اند قاطعیت مردم خشمگین سوریه در ادامه دادن به تظاهرات، جدی تر از ایرانی هاست، اکنون سران سوریه و ایران برپایی یک پایگاه بزرگ نظامی مشترک در سوریه را ضروری دیده اند.

به نوشته روزنامه "دیلی تلگراف"، با تکمیل این پایگاه در بندر لاذقیه، نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به طور دایمی در آن مستقر خواهد شد تا افزون بر نظارت بر دریافت مستمر محموله های دریایی اسلحه از ایران به سوریه، یار همیشگی سوریه در مقابله با بحران ها باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر